سال ۲۰۰۵ صلیب سرخ برای نشان دادن خطر مین‌های زمینی برای کودکان، از روش متفاوتی استفاده کرد. تعداد زیادی عروسک را بر روی زمین گذاشت و کودکانی را بین عروسک‌ها رها کرد. روی عروسک‌ها نوشته شده شده بود:«فکر کنید اگر این اسباب بازی‌ها مین بودند،چه به روز این کودکان می‌آمد؟»

این حرکت تبلیغی برای مبارزه با مین‌های زمینی بود. به این نوع تبلیغات که بسیار خلاقانه هستند و هزینه‌ی کمی برای برندها و شرکت‌ها و سازمان‌ها برمی‌دارد،تبلیغات چریکی می‌گویند.

تبلیغات چریکی در چه مقطعی کاربرد بیشتری دارد؟

از آن‌جایی که هدف بزرگ تبلیغات چریکی جلب توجه افراد با استفاده از کمترین بودجه است، کسب و کارها در همه‌ی مقاطع می‌توانند از این روش بهره بگیرند. اما برای برخی از کسب و کارها در بعضی مواقع خاص این روش پرکاربردتر است.

فرض کنید کسب و کار کوچک تازه‌ای در بازارهای فوق اشباع امروزه راه انداخته‌اید. به تبلیغی نیاز دارید که هم کسب و کار شما را رونق ببخشد و هم باعث ماندگاری‌تان در ذهن مشتریان شود. تیلیغات به این شکل طبیعتاً به بودجه‌ی زیادی نیاز دارد. یک کسب و کار تازه هم قطعاً سرمایه‌ی زیادی ندارد. در این مقطع تبلیغات چریکی به کمک کسب و کارتان می‌آید.

تبلیغات چریکی روش‌های خلاقانه‌ای هستند که با استفاده از کمترین هزینه‌ی ممکن اجرا می‌شود. این نوع تبلیغات به جای هزینه‌ی زیاد، فکر و هنر می‌طلبد.

بر اساس تحقیقات انجام شده ماندگاری یک تبلیغ چریکی به اندازه‌ی ده سال تبلیغات عادی است.پس اگر برندی با استفاده از تبلیغ چریکی به شهرت برسد، راه ده ساله‌ را یک شبه طی کرده است.

لازمه‌ی تبلیغات چریکی چیست؟

درباره‌ی خلاقیت در این نوع تبلیغ بسیار زیاد صحبت شده اما این تبلیغ به یک کار دیگر نیاز دارد. برای رسیدن به شیوه‌ی خلاقانه ابتدا باید به شناخت درستی از مشتریان و بازار محصول رسید.

در تمام انواع تبلیغات شناخت درست مخاطب یا مشتری یک الزام است. بدون شناخت خواسته‌ها و نیازها و افکار مخاطب نمی‌توان به خلاقیت سودمندی رسید.

پست زیر مکمل این موضوع است:

 خلاقیت در این حرفه حرف اول را نمی‌زند!
شناخت بهتر محصول، راهی به سوی خلاقیت

این دومین پست در رابطه با تبلیغات چریکی است. قصد دارم با توجه به تأثیر شگرف این نوع تبلیغ درباره‌ی این موضوع بیشتر بنویسم.منبع این پست‌ها کتاب «تبلیغات چریکی» از عطیه بطحایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

44 − = 38