شرکت بیمه‌ای از اینکه مردم گوشی‌های همراه‌شان را بیمه نمی‌کنند، بسیار شاکی بود. به همین دلیل دست به انجام کاری عجیب زد. چند دزد گوشی را استخدام کرد تا در جیب یا کیف مردم یا هر جایی که گوشی را در آن گذاشتند، تراکتی با این متن قرار دهند:

«دزدیدن گوشی همراه شما بسیار ساده است. پس همین حالا گوشی خود را بیمه کنید.»

سلام بر دوست عزیزم

مدتی می‌شود که از هم بی خبر بودیم.

امروز می‌خواهم برایت از بازاریابی و تبلیغات چریکی بگویم.

تبلیغات چریکی اصلاً یعنی چه؟ تبیلغات چریکی تبلیغاتی هستند که اساس کار آنها خلاقیت است. در تبلیغات نامتعارف باید کاری کرد که مخاطب غافلگیر شود. بیشتر شرکت‌ها و برندهای کوچکی که پولی در دست ندارند از این نوع تبلیغ استفاده می‌کنند.وقتی قدرت شرکت کوچک کم است و توان رقابت با بقیه‌ی شرکت‌ها را ندارد با دست گذاشتن روی تبلیغ چریکی سعی می‌کند قدرت خودش را زیاد نشان دهد. مثلاً داستان بالا یکی از نمونه‌های تبلیغ چریکی است. نتیجه‌ی تبلیغ بالا این می‌شود که مردم وقتی تراکت را در جیبشان می‌بینند با ترس و لرز با شرکت بیمه تماس گرفته و موبایل خود را بیمه می‌کنند.

پدر علم بازاریابی پارتیزانی یا همان بازاریابی چریکی«جی کنراد لوینسون»است که در سال۱۹۸۴کتابی با همین نام چاپ کرد. او در این کتاب تمرکزش را بر این موضوع گذاشت که چگونه شرکت‌های کوچک می‌توانند با بودجه کم با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند.

چند روزی بود که برای معرفی این روش به دنبال یک تشبیه مناسب می‌گشتم. حالا که فک می‌کنم شاید بتوانم این روش را به جنگ بین یک آدم درشت هیکل و فردی لاغر اندام تشبیه کنم. آنکه اندامش درشت‌تر است با گرانترین اسلحه می‌جنگد و طرف مقابل با سلاحی که با استفاده از بیل و چکش موجود در خانه‌شان،درست کرده است.

البته به هیچ وجه نمی‌توان آن سلاح بیل چکشی(!)را دست کم گرفت چون خلاقیت قدرت این را دارد که پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را نابود کند.

چند نمونه تبلیغ چریکی برایت از سایت‌های مختلف کش رفته‌ام. امیدوارم این نمونه تبلیغ‌ها قضیه را مشخص‌تر کنند.

_

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

59 + = 68