صد سلام و دورود به دوست نیمه کپی رایترم
در این نامه میخواهم از اصولی برایت بگویم که یک پیام تبلیغاتی درست و حسابی از آن تبعیت میکند. این مدل را در سایت مدرسهی نویسندگی دیدم.
این مدل چهار مرحلهای را AIDAمینامند.
مرحلهی اول:Awareness به معنای آگاهی دادن است.
در این مرحله مخاطب را با پیامی که در ذهن داریم آشنا میکنیم و با این کار نوعی آگاهی به او میدهیم.
بهتر است آگاهی دادن در مرحلهی اول باشد تا مخاطب تقلای زیادی نکند.این بخش حتی میتواند در تیتر تبلیغات آورده شود.در هر صورت وظیفهاش انتقال پیام است.
مرحلهی دوم:Interesse به معنای علاقهمندی است.مخاطب در این مرحله به پیام تبلیغاتی علاقه نشان میدهد.وقتی مخاطب مربوطه را هدف میگیریم(همان پرسونای مخاطب که قبلاً در موردش گفتیم)این مرحله راحتتر اتفاق میافتد.
مرحلهی سوم:Desireبه معنای شوق به اقدام است.
کسی که به این مرحله میرسد به احتمال زیاد خریدار است. اگر توجه مخاطب را به خوبی جلب کرده باشیم،رسیدن به این مرحله ساده است.
و مرحلهی آخر:Action مرحلهی اقدام عملی است.
حالا به مخاطبان و خریداران واقعی رسیدهایم.هدف هر پیام تبلیغاتی این است که به این مرحله برسد.
هر چه پیام تبلیغاتی شفافتر،مرتبطتر و هنرمندانهتر باشد،احتمال اقدام بیشتر میشود.
هر چه که ما در این نامهها یاد میگیریم برای این است که به مرحلهی چهارم برسیم اما چه بسیار تبلیغاتی که در همان مرحلهی اول متوقف شدهاند. قطعاً اگر به همین یادگیریها ادامه دهیم به سرنوشت آنها دچار نخواهیم شد.
دوستدارت
مهدیس
2 پاسخ