داستان از آن‌جایی شروع شد که چند وقت پیش با عده‌ای از دوستان بحثی درباره‌ی طراحی پرسونای مخاطب داشتیم. از کسانی‌که در حوزه‌ی تولید محتوا فعال بودند، خواستیم که برای محتوای خود پرسونای مخاطبی طراحی کنند. مشکل عمده‌ی افراد در این مورد این بود که موضوعی اختصاصی برای محتوای خود در نظر نداشتند.

وقتی هنوز موضوع مشخصی برای محتوای‌مان نداریم و خط مشی درستی در ذهن‌مان نیست، چطور می‌توانیم مخاطب ایده‌آل محتوای خود را در ذهن بسازیم؟

از همان‌جا بود که دریافتم اگر قرار است فردی در حوزه‌ی محتوا رشد کند، محصولی تولید کند و درآمدی از طریق محتوا داشته باشد، ابتدا باید بداند حوزه‌ی فعالیتش چیست.

منظور از موضوع تخصصی یا حوزه‌ی فعالیت دقیقاً چیست؟

درخواستی از شما دارم. همین حالا اینستاگرام‌تان را باز کرده و به صفحاتی که از آن‌ها چیزهایی یاد می‌گیرد و برایتان مفید هستند، نگاهی بیندازید. معمولاً چنین صفحاتی یک موضوع مشخص در بیو خود دارند. مثلاً نوشته شده « یادگیری کپی رایتینک» یا « ترفندهایی درباره‌ی تولید محتوا را با ما بیاموزید» یا اینکه « نوشتن را کنار هم یاد می‌گیریم» موضوع هر یک از این صفحات از همان ابتدا مشخص است. یکی درباره‌ی کپی رایتینگ محتوا تولید می‌کند، دیگری تولید محتوا و فرد بعدی نوشتن.

چرا داشتن یک موضوع تخصصی بسیار مهم است؟

اگر فردی هستید که یک موضوع تخصصی واحد ندارید، به آینده‌ی کار خودتان فکر کنید. فرض کنید می‌خواهید یک دوره‌ی تخصصی طراحی کنید که منبع درآمدتان باشد. آیا برای آن دوره برنامه‌ای دارید؟ شاید شما بسیار در حوزه‌ی محتوا فعال باشید. شاید بسیاری از وقت خود را در طول روز صرف تولید محتوا می‌کنید؛ اما بدانید و آگاه باشید، با روشی که در حال حاضر دارید احتمال نتیجه دادن کارتان بسیار کم است!

آیا به دنبال موضوع تخصصی بودن باعث کمالگرایی نمی‌شود؟

دو سال پیش که کارم را در سایتم آغاز کردم، با خودم عهد بستم اجازه ندهم هیچ چیز سد راه عملگرایی‌ام بشود. تمام تلاشم را کردم که با کمالگرایی تا حد زیادی مبارزه کنم. به همین دلیل در انتخاب موضوعی برای نوشته‌هایم وسواس خاصی به خرج نمی‌دادم. همین عملگرایی من را به هدف‌های بسیاری رساند. با این حال معتقدم داشتن موضوع اختصاصی هم با عملگرایی در تناقض نیست.

کمالگرایی وقتی رخ می‌دهد که ما به هوای نداشتن موضوع اختصاصی دست به عمل نزنیم. وقتی موضوع خود را داشته باشیم و تمام تلاش‌مان را در تولید محتوا به‌کار بگیریم، دیگر کمالگرایی‌ای در کار نخواهد بود.

چگونه موضوع اختصاصی خود را پیدا کنیم؟

درباره‌ی این موضوع مقالات و کتاب‌های زیادی نوشته شده است. مثلاً در بخشی از کتاب کارخانه‌ی محتوا وجه اشتراک بین علاقه و مهارت را موضوع اختصاصی می‌داند که به دنبالش هستیم.

پیشنهاد می‌کنم این پست را بخوانید:

قدم اول در مسیر تولید محتوا | چگونه نقطه‌ی مطلوب خود را پیدا کنیم؟ 

تجربه‌ی من می‌گوید تولید محتوای مداوم و هدفمند و امتحان کردن کارها و ایده‌های مختلف ما را به آن حوزه‌ی تخصصی و موضوع مشخص برای تولید محتوا می‌رساند. مثلاً اگر به تولید محتوا درباره‌ی نوشتن علاقه دارید، مدتی در کنار این موضوع بمانید. یا اگر موضوع مورد علاقه‌ی شما کپی رایتینگ است، این موضوع را برای مدتی رها نکنید. با این روش کم کم یک موضوع مشخص و واحد پیدا خواهید کرد.

 

داشتن یک موضوع مشخص برای تولید محتوا رشد بیشتر را نیز رقم می‌زند. تصور کنید به جای اینکه روی چند موضوع متفاوت کار کنید، مجبور شوید تمام کتاب‌های یک حوزه را تمام و کمال بخوانید، آن زمان است که تازه طعم متخصص شدن و کسب درآمد در یک حوزه‌ی مشخص را می‌چشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 − 24 =