اولین باری که با یک تبلیغ نویس برخورد کردم در یک فیلم بود. شخصیت مرد فیلم سعی داشت برای یک برند تبلیغ بنویسد. تبلیغی که نوشت آنقدر جذاب بود که تا چند سال در ذهنم ماند. دومین بار قسمت شدم خودم یک تبلیغ بنویسم. البته تبلیغ بیشتر به شکل شرح محصول بود و خیلی خلاقیت خاصی را نمی‌طلبید. دنیای تبلیغات برای من تا قبل از رو آوردن خودم به تبلیغات به معنای کم کردن صدای تلویزیون و دروغگو بودن تمام تبلیغ نویس‌ها،به جز شخصیت مرد فیلم، بود.

لزومش را در زندگی ضروری نمی‌دانستم و حتی راستش را بخواهید اعتقادی به تأثیرش بر فروش محصول نداشتم. من تمام عمر از اطرافیانم شنیده بودم که هر وسیله‌ای بیشتر تبلیغ می‌شود عمرش کوتاه‌تر و تأثیرش کمتر است.

تا اینکه به دنبال کاری تخصصی می‌گشتم. کاری می‌خواستم که هم نوشتن و خلاقیت و هم داستان سرایی در آن نقش پر رنگی داشته باشند. از طرفی پول و بازار کار هم برایم مطرح بود. بعد از نوشتن شرح محصول دوره‌ی آموزشی و یاد کردن از مرد تبلیغ نویس به فکر ورود به دنیای تبلیغات افتادم. تبلیغات همه‌ی آنچه که من می‌خواستم داشت.

حالا پس از مدتی کمی کار کردن به این نتیجه رسیده‌ام که هر کسی با هر شغلی باید کمی تبلیغ نویسی بداند. مخصوصاً اگر شغلش مرتبط با تولید محتوا و نویسندگی است.

مثلاً فرض کنید می‌خواهید یک پست اینستاگرامی در پیجتان بگذارید.

در دنیای اینستاگرامی که پر از پیج‌های مختلف مرتبط با موضوع شماست، نیاز به جلب توجه مخاطب دارید. تیتر این کار را برای شما انجام می‌دهد.

یک تیتر خوب این ظرفیت را دارد که تعداد زیادی مخاطب جلب کند. من قبلاً متوجه این موضوع نبود اما کمی که رفتارم را زیر نظر گرفتم، این موضوع برایم آشکار شد. امتحان کنید. به اکسپلور اینستاگرام بروید و ببینید که چه پست‌هایی نظرتان را جلب می‌کند.

پست‌هایی که عدد داشتند یا رد مورد کتاب و فیلم حرف می‌زدیم، خیلی زیاد توجه من را جلب کردند.

یکی دیگر از هنرهایی که شما باید در تبلیغ نویسی یاد بگیرید، داستان سرایی است. ما انسان‌ها از ابتدای خلقت شیفته‌ی داستان‌ها بودیم. وقتی که کپشن‌تان را با داستانی از موفقیت و شکست خودتان شروع می‌کنید، ناخودآگاه مخاطب دلش می‌خواهد با کپشن شما همراه شود.

علاوه بر این‌ها یک تبلیغ نویس با پرسونای مخاطب و قدرت کلمات در جذب او آشناست. او تمام سعی‌اش را می‌کند دایره واژگانش را گسترش دهد چون باید با کمترین تعداد کلمات بیشترین تأثیر را بگذارد.همین موضوع خلاقیت فرد را هم به مرور زمان افزایش می‌دهد.

نیاز به جلب توجه مخاطب، داشتن عنوانی قوی، بلد بودن داستان سرایی یا دانستن موضوعاتی درباره‌ی رفتار مخاطب فقط به یک کپشن اینستاگرامی مرتبط نمی‌شود. شما اگر یک کتاب هم بخواهید بنویسید، به این علوم کنار هم نیاز دارید و تبلیغ نویسی همان علمی است که شما را به این علوم وصل می‌کند. وقتی نوشتن یک تبلیغ پرفروش را یاد می‌گیریم آنوقت می‌توانیم یک کپشن اینستاگرامی پر بازدید، یک پست حرفه‌ای در سایت یا حتی کتابی پرفروش بنویسیم!

این متن به مرور تکمیل می‌شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

28 − 24 =