به ویترین شیشه‌ای کتابفروشی نمی‌خورد کتاب‌هایی بجز کتب مذهبی داشته باشد. مردد بودم داخل شوم یا راهم را بگیرم و بروم.بعد از مدتی استخاره گرفتن و فکر کردن بلاخره وارد فضای بزرگ کتابفروشی شدم. قفسه‌ها را نگاه کردم و از میان قرآن‌ها با جلدهای رنگارنگ گذشتم. بین آن همه کتب مذهبی در گوشه‌ای چند رمان و کتاب شعر گذاشته بودند.تا چشمم به نام رضا امیرخانی افتاد دیگر سر از پا نشناختم.

کتاب را به قصد اینکه رمان است، خریدم. روز بعد که کتاب را باز کردم دیدم سخت اشتباه کرده‌ام. کتاب سفرنامه بود. شاید اگر کمی به چند صفحه‌ی اولش یا حتی پشت جلدش دقت می‌کردم این موضوع را متوجه می‌شدم. راستش از این اشتباه ناراحت نشدم. قسمت این بود که من به واسطه‌ی این کتاب با سبک سفرنامه و قلم رضا امیرخانی آشنا شوم.

«نیم دانگ پیونگ یانگ» مستندی است از دو سفر رضا امیرخانی به کره‌ی شمالی. سفر اول را با اعضای حزب مؤتلفه به عنوان مستند ساز تیم رفته و سفر دوم به عنوان یک نویسنده.

اولش احساس کردم نام کتاب بسیار عجیب است اما بعد از خواندن کتاب متوجه شدم واقعاً آن چیزی که می‌شد از پیونگ یانگ پایتخت کره‌ی شمالی به تصویر کشید، همان نیم دانگ بوده است نه بیشتر.

معمولاً قالب سفرنامه قالبی خشک است اما نه برای یک رمان نویس. رضا امیرخانی با شوخی و طنز نمی‌گذارد لحظه‌ای احساس خستگی کنید آنقدر که من این کتاب سیصد و چهل صفحه‌ای را یک نفس خواندم.

از طرفی سفری به فضای بسته‌ی کره‌ی شمالی هر سفری نیست. انگار که شما در این سفرنامه با معما طرف هستید. رفتار مردم، رفتار حزب، دانشگاه‌های خالی همه و همه معماهایی ست که نویسنده سعی دارد با پرسشگری از اطرافیانش حلشان کند اما مدام به در بسته می‌خورد.

من نیز قبول دارم رضا امیرخانی نویسنده‌ای جهبه دار است و این را در تمام کتاب‌هایش می‌بینیم(بی علت نبود کتب او را در بین کتب مذهبی گذاشته بودند). او ارتباطات و اعتقاداتی دارد که عده‌ای خیال می‌کنند این کتاب را بر اساس آن اعتقادات،به سفارش عده‌ای نوشته است. در این کتاب هم به اعتقاداتش در مورد تحریم خیلی زیاد اشاره می‌کند اما آن چیزی که به تصویر می‌کشد لحنی سفارشی ندارد و صادقانه می‌نویسد.

کتاب‌های زیادی در رابطه با کره‌ی شمالی نوشته شده است اما این کتاب واقع بینانه سخن می‌گوید. نه لحن تند فراری‌ها از این کشور را دارد و نه طرفدار حزب است. خواندن این کتاب نه تنها شما را با سبک سفرنامه آشتی می‌دهد بلکه در رابطه با سیاست هم مطالبی به قطع بیشتر از اخبار به شما می‌آموزد.

 

3 پاسخ

  1. باید این کتابو بخونم
    اینو و البته گندزدایی از مغز و صد‌البته دهها کتاب دیگر که دور و برم را عشقولانه با آنها پر کرده‌ام😁😁🌺🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

27 + = 35