«فیل‌ها تنها می‌میرند»نمایشنامه‌ای سه پرده‌ای به قلم نویسنده‌ی کتاب «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» است.

شهرام رحیمیان در این کتاب سرگذشت چهار شخصیت «زری و مهرداد،داریوش و مهری» را به تصویر می‌کشد.این چهار نفر هنر پیشگان تئاتر قبل از انقلاب بودند. مهرداد و داریوش علاوه بر بازیگری،نمایشنامه نویسی و کارگردانی نیز می‌کردند.زری خود را بازیگر خوش آتیه و بانوی بزرگ تئاتر آن زمان معرفی می‌کند.مهری نیز نقش‌های مکمل و بسیار کوتاهی اجرا کرده است.

مهرداد در رقابت با داریوش قصد دارد، نمایشی بر روش صحنه ببرد که با شکستن تابوها و سنت‌های جامعه سر و صدای زیادی به پا کند.او می‌خواهد با الگو گرفتن از جامعه‌ی اروپایی،هنر مدرن را بر صحنه‌ی تئاتر ایران ببیند. برای اجرای این نمایش به زنی نیاز دارد که روی صحنه برهنه شود. زری که حالا همسر مهرداد است،با اصرار پیش از اندازه‌ی او و بخاطر عشقش به مهرداد راضی به اجرای نمایش می‌شود.

بعد از اجرای نمایش «برهنه»هیچ چیز آنطور که مهرداد پیش بینی کرده بود،پیش نمی‌رود. نمایشی که فقط یک شب اجرا می‌شود،شکستی بزرگ برای مهرداد رقم می‌زند.عکس بدن برهنه‌ی زری در بین مردم شهر می‌چرخد و همه برچسب بی‌غیرت بودن روی مهرداد می‌چسبانند. مهرداد مقهور که دنبال راهی برای فرار است،شایعات جامعه را مبنی بر ارتباط زری و داریوش باور می‌کند. او که نمی‌تواند هم شکست و هم خیانت را یک جا تحمل کند،از ایران فرار می‌کند.

بعد از انقلاب زری بخاطر نمایش «برهنه»محاکمه و پنج سال زندانی می‌شود. اما همیشه سؤالاتی درباره‌ی مهرداد در ذهنش بی جواب می‌ماند. ده سال بعد از انقلاب مهرداد و زری حالا در پرده‌ی دوم این نمایش با هم روبرو شده‌اند.زری به دور از دنیای تئاتر و با قلبی پر از کینه و احساس شکست،مهرداد را محاکمه می‌کند.

نمایش «فیل‌ها تنها می‌میرند» صدمات خود بزرگ بینی و متفاوت دیدن خود با دیگران را نشان می‌دهد. این نمایشنامه به مخاطب اثرات شناخت ناکافی از خود و جامعه و برداشت اشتباه از مفهوم هنر در جامعه را به نمایش می‌گذارد.علاوه بر این شهرام رحیمیان دید سنتی و مردسالاری جامعه آن زمان و حالا را در نمایش به خوبی گنجانده است. «فیل‌ها تنها می‌میرند»رؤیای تغییر ناگهانی افکار یک جامعه را پوچ و بی ثمر می‌داند.

هر کدام از شخصیت‌های این نمایش اشتباهاتی مرتکب شدند که انقلاب تاوان این اشتباهات را چندین برابر کرد. افول کسانی‌که زمانی در اوج صحنه تئاتر می‌درخشیدند،داستان این نمایش‌نامه را می‌سازد.

بازی نور در این نمایش، امکان اجرای دو صحنه در یک زمان را فراهم می‌کند. نویسنده با قلمی توانا گذری به گذشته‌ها می‌زند و هم‌زمان با اجرای زمان حال اتفاقات گذشته را نیز برای مخاطب شرح می‌دهد.

فایل این نمایشنامه پر کشش به صورت رایگان در فضای اینترنت موجود است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 31 = 41