دو ویدئو بالا تبلیغ فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند.به نظر شما در دراز مدت کدام یک ماندگارتر است؟ویدئویی که ویژگی‌ها را پشت سر هم برای بیننده ردیف می‌کند یا ویدئویی که ساختار داستانی دارد؟

محققان برای جواب دادن به این سؤال آزمایشی طراحی کردند.آنها به دو گروه از افراد تعدادی کلمه دادند.کلمات گروه اول پراکنده و بدون هیچ قالب خاصی بودند؛ اما کلمات گروه دوم در قالب داستان به شرکت‌ کنندگان در آزمایش ارائه می‌شد.هر دو گروه باید کلمات را در حافظه خود ثبت می‌کردند.

سپس از شرکت کنندگان خواستند کلماتی که بخاطر می‌آورند، بگویند.در ابتدا هر دو گروه توانستند نود و نه درصد کلمات را به یاد بیاورند.

محققان مدتی صبر کردند و بعد دوباره کلمات را از شرکت کنندگان پرسیدند.گروهی که کلمات را به صورت پراکنده دیده بودند، فقط سیزده درصد آنها را به یاد می‌آوردند.در مقابل گروهی که در قالب داستان کلمات را به خاطر سپرده بودند،توانستند نود و سه درصد کلمات را به یاد بیاورند.

نتیجه این آزمایش نشان داد استفاده از ویژگی‌های محصول در یک آگهی فقط روی حافظه‌ی کوتاه مدت مؤثر است.

هنگامی که از داستان استفاده می‌کنیم ماندگاری و حافظه‌ی بلند مدت مخاطب را هدف قرار می‌دهیم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 7 =