سلام دوست من

تا به حال برایت اتفاق افتاده فقط بخاطر اینکه مردم کاری انجام می‌دادند، تو انجامش بدهی؟

یا اینکه بخاطر اینکه یک نفر تعداد دنبال کنندگانش زیاد است تو هم دنبالش کنی؟

در این نامه می‌خواهم از این خصوصیت بین آدمها بنویسم.

داستان از اینجا آغاز می‌شود که چند وقت قبل در لاس وگاس آزمایشی انجام دادند. یک تابلو وسط یک پاساژ گذاشتند و از مردم خواستند روبروی تابلو صف ببندند. هیچ‌کس این کار را نکرد. تیم آزمایش کننده یک نفر از بین خودشان فرستادند تا در صف بایستد. همین که آن یک نفر ایستاد دیگران پشت سرش صفی تشکیل دادند بدون آنکه بدانند هدف صف چیست و قرار است چکار کنند.

شاید این داستان الان به نظر ما مسخره به نظر بیاید و بگوییم ما اگر بودیم این کار را انجام نمی‌دادیم. اما این یک واقیت است که همه‌‎ی ما رفتار گله‌ای داریم. یعنی از هم تقلید می‌کنیم. همه‌ی ما حتماً یکبار برایمان اتفاق افتاده است که در شرایط بحرانی منتظریم ببینیم بقیه چکاری می‌کنند تا ما هم همین کار را انجام دهیم.

همه‌ی ما رفتار گله‌ای در زندگیمان تجربه کرده‌ایم.به دنبال کردن یک مد است یا حتی دنبال کردن یک آدم فقط بخاطر اینکه دنبال کنندگان زیادی دارد نمونه‌هایی از این خصوصیت انسان‌هاست.

حالا چطور قرار است از این در تبلیغات استفاده کنیم؟

در خیابانی در شهر ما دوتا فروشگاه بزرگ خوراکی روبروی هم است. یکی از آنها همیشه شلوغ است و در دیگری پشه هم پر نمی‌زند. چند وقت قبل وقتی در ماشین بیکار نشسته بودم رفتار مردم را زیر نظر گرفتم. بیشتر آنها فقط برای اینکه می‌دیدند فروشگاه شلوغ،شلوغ‌تر است وارد آنجا می‌شدند!

رفتار مردم در مقابل محصولی هم که ما تبلیغ می‌کنیم دقیقاً همین شکلی است. یعنی اگر به آنها بگوییم از محصول ما استقبال شده و افراد زیادی از آن استفاده کرده‌اند بیشتر جذبمان می‌شوند.

مثلاً اگر بگوییم در سال گذشته هفت هزار و سیصد تا از این محصول را فروختیم یا اینکه اگر سیل خریداران محصول ما را در تصویری ببینند راحت‌تر به محصول ما گرایش پیدا می‌کنند. چون در ذهن ما این می‌گذرد«لابد یه چیزی هست که بقیه خریدن!»

اینطور نیست؟بحث این نامه هم اینجا به پایان رسید اما خود نامه نه. طبق هر دفعه چند کلمه قصار برایت آورده‌ام:

وقتی امروز را قربانی می‌کنی، آینده را هم می‌کشی. داوود ملکی

وجه مشترک آدمها وقت کشی است. داوود ملکی

من فقط به آینده علاقه‌مندم.چرا که بقیه‌ی عمرم را در آن سپری می‌کنم.چارلز اف.کترینگ

دقایقت به دور از کشت و کشتار!

ارادتمندت

مهدیس

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 4 =