بچه‌تر که بودم،علاقه‌ی فراوانی به داستان‌های پریان داشتم. ماجراهای شگفت‌انگیزشان من را به دنیای دخترانی با موهای بلوند بلند و دامن‌های تنگ می‌برد اما غیر از این همیشه از ماجراهایی که بر سر پریان می‌امد لذت می‌بردم.

در واقع الان می‌دانم که من شیفته‌ی پیرنگ ماجراجویی و طرفدار سر سخت اتفاقات گوناگون در داستان‌های ماجراجویی بودم.

پیرنگ ماجراجویی شباهت زیادی با پیرنگ جستجو دارد. با این تفاوت که در پیرنگ جستجو شخصیت مطرح است.ما در پایان داستان تغییر شخصیت را می‌بینیم. اما در پیرنگ ماجراجویی مسیر و اتفاقاتی که بر سر شخصیت می‌آید حرف اول را می‌زند.
پست‌های مربوط به پیرنگ جستجو:
پیرنگ اول:جستجو
چگونه داستان‌هایی با پیرنگ جستجو بنویسم؟

ماجراجویی یعنی انجام کارهایی که شاید هیچوقت دست به انجام آنها نزده‌ایم،قرار گرفتن در آستانه‌ی خطرها و به سلامت بازگشتن از آنها.

کارها و مکان‌هایی که در داستان‌هایی با پیرنگ ماجراجویی می‌بینیم، نباید پیش پا افتاده و عادی باشند. مثلاً در داستان پریان که در اول پست مثال زدم، ما مدام با اتفاقات هیجان انگیزی غافلگیر می‌شویم.

در داستان سه زبان که جزو داستان‌های پریان و یک افسانه است، ما می‌بینیم شخصیت اصلی با سگ‌ها یا غورباقه‌ها و پرندگان صحبت می‌کند. او به دلایلی مجبور شده خانه‌اش را ترک کند و حالا در دنیای بیرون خانه اتفاقاتی پیش رویش است که ما را با داستان همراه می‌سازند.

می‌توانید داستان سه زبان را از این سایت بخوانید:

افسانه‌ی سه زبان / قصه‌ها و داستان‌های برادران گریم

فقط داستان‌های پریان جزو این دسته نیستند. کتاب‌هایی مثل بیست هزار فرسنگ زیر دریا نوشته‌ی ژول ورن یا سفرهای گالیور نیز این پیرنگ را دارند. در این داستان‌ها هم شخصیت مجبور به ترک خانه‌اش می‌شود و قدم در دنیایی ناشناخته و جهان بیرون می‌گذارد.

در داستان‌هایی با پیرنگ ماجراجویی علت و معلول منطقی بسیار مهم است. پشت هر حرکت شخصیت باید علت محکمی وجود داشته باشد. متأسفانه تصور بسیاری از افراد از داستان‌های افسانه‌ای و ماجراجویی، یک داستان بدون منطق است که تمام اتفاقاتش یکدفعه از آسمان نازل می‌شوند. علاوه بر این در این نوع داستان‌ها باید به جواب تک تک سؤالات خوانندگان پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 − 55 =