وقتی متوجه شدم ایرج پزشکزاد نمایشنامه هم نوشته است،بدون اندکی تامل دست به دامن کانال باشگاه ادبیات شدم.با کمی گردش در آثار ایرج پزشکزاد نمایشنامه “ادب مرد به ز دولت اوست.تحریر شد” را پیدا کردم.
داستان نمایشنامه ایده‌ی تازه‌ای بود که بسیار به آن علاقه‌مند شدم. در این نمایشنامه شیطان به واسطه‌ی یکی از کارمندانش متوجه می‌شود مردی از گرفتن زشوه‌ی بسیار زیادی خودداری کرده است؛پس تصمیم می‌گیرد در قالب فرد رشوه دهنده وارد شده و مرد را قانع به گرفتن رشوه کند.غافل از اینکه مرد کارمندی که قصد گرفتن رشوه دارد،سرسخت‌تر از این حرفاست.مرد کارمند یک شعار در زندگی دارد آن هم اینکه “ادب مرد به ز دولت اوست”.علاوه بر این معتقد است “فقر فخری است.” شیطان هم قصد عقب نشینی ندارد و در تلاش است هر طور شده مرد کارمند را از راه به در کند.
طنز درخشان ایرج پزشکزاد مثل همیشه این نمایشنامه را نیز تبدیل به یکی از آثار فاخر در زمینه‌ی طنز کرده است.
علاوه بر طنز،اشعار موجود در کارهای ایرج پزشکزاد من را به وجد می‌آورد.او در شخصیت پردازی نیز موفق عمل کرده و شخصیت‌ها سفید یا سیاه کامل نیستند و با خاکستری بودنشان، به دنیای واقعی نزدیک‌تر شده‌اند.
با این اوصاف هنوز هم معتقدم ایرج پزشکزاد در رمان نویسی موفق‌تر عمل کرده است به این دلیل که پیرنگ‌های محکم‌تری از آب درآورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

48 − = 46