در آماری که قبل از کرونا منتشر شد،در هر دقیقه چهار میلیون درخواست سرچ در گوگل به ثبت رسیده است.
همین چند کلمه و آماری قدیمی که حالا به قطع چند برابر بیشتر شده،از لزوم تولید محتوا و بازاریابی محتوایی حرف میزند.
اگر بخواهم تعریف سادهای از بازاریابی محتوایی ارائه دهم باید بگویم:
«بازاریابی محتوایی یعنی معرفی کسب و کار و ارائه راهحل با تولید و انتشار محتوا»
در دنیای اینترنت مردم برای رفع مشکلاتشان سرچ میکنند.حالا اگر ما با شناسایی مشکل آنها دست به ارائه راهحل از طریق تولید محتوا بزنیم،وارد حوزهی بازاریابی محتوا شدهایم.
برای معرفی یک کسب و کار از دو طریق میتوان عمل کرد.بازاریابی محتوایی و تبلیغات.
مثلاً اگر شما نویسندهاید و میخواهید کتاب جدیدتان را به چاپ برسانید،میتوانید با تولید محتوا دربارهی نوشتن دست به فروش کتاب بزنید.یا اینکه به عدهای پول بدهید تا از طریق تبلیغات،کتابتان را بفروشند.
وقتی بدون بازاریابی محتوا و معرفی خودمان صرفاً از طریق تبلیغات،دست به فروش محصول بزنیم،چند مزیت را از دست میدهیم:
۱.فرصت تعامل با مخاطب را نداریم:بودن یک واسطه بین ما و مخاطب مسیر را یک طرفه میکند.همین باعث میشود ما از دغدغههای مخاطب خبر نداشته باشیم.
۲.اعتماد مخاطب از بین میرود:مخاطب به محصولی اعتماد میکند که قبلاً خودش را به روشی ثابت کرده باشد.وقتی ما صرفاً به تبلیغ بسنده میکنیم،مخاطب در مقابلمان گارد میگیرد.
۳.عمر مفید طولانی نداریم:ماندگاری یک تبلیغ بسیار کمتر از یک محتواست.یک متن یا ویدئو آموزشی علاوه بر اینکه در ذهن مخاطب بیشتر میماند،شانس به اشتراک گذاشتن را نیز دارد.
پس حالا باید تبلیغات را کنار گذاشت؟
به هیج وجه.دنیای بازاریابی محتوایی آنقدر بزرگ است که برای دیده شدن علاوه بر تولید محتوای مفید،به تبلیغات مؤثر و خلاقانه نیز نیاز داریم.
برندی مثل علی بابا که در چند سال اخیر بسیار موفق عمل کرده است،هم سایت و پیج فعالی دارد و هم دست به تبلیغات فراوان زده.
بازاریابی محتوایی خوب و تبلیغات در کنار هم یک برند را به موفقیت میرسانند.