تلاش کنید ذهنتان را مثل توله سگ نافرمانی نگاه کنید که می‌کوشید به آن یاد دهید کارش را روی روزنامه‌ای که برایش روی زمین پهن کرده‌اید انجام دهد. هر بار که توله سگ خودش را روی فرش یا موکت راحت می‌کند به حیاط همسایه پرتش نمی‌کنید بلکه مدام آن را به کاغذ روزنامه برمی‌گردانید تا یاد بگیرد کجا باید کارش را انجام دهد.

آن لاموت

سلام خانم آن لاموت عزیز.

از ظواهر امر پیداست که اعصابتان تعطیل است و خانه‌تان به گند کشیده توسط سگتان. من شما را تحسین می‌کنم. شاید اگر من جای شما بودم پرتش می‌کردم خانه‌ی همسایه.

از سگ عزیزتان که بگذریم باید اعتراف کنم بهترین تعبیر را برای عملکرد ذهنهای تربیت نشده ما به کار بردید.(البته شاید با کمی بی انصافی). ما اگر هم بخواهیم چاره‌ای نداریم به جز اینکه این ذهن‌ها را پرورش دهیم. چون خود همسایه یک ذهن دارد و مسلماً جور ذهن ما را نخواهد کشید.

خودتان که بهتر می‌دانید چقدر این تربیت ذهن سخت است. اینکه ذهن ما یاد بگیرد کجا کارش را انجام بدهد یا روی کدام کاغذ حضور داشته باشد کاری است بس دشوار که فکر می‌کنم تا لحظه‌ی مرگ هم ادامه دارد. تصورش را بکنید لحظه‌ی مرگ هم لازم است دوباره به ذهنمان تشر بزنیم که ذهن عزیزم به مرگ فکر کن. آهنگ پارسال بهار دسته جمعی وقتی عزراییل بالای سر من ایستاده به درد من نمی‌خورد.

سخت است آدم تمرکز پیدا کند. اما خب آنقدر ها هم که غیبتش را می‌کنیم این ذهن بچه‌ی بدی هم نیست. مثلا من تازگی‌ها سعی دارم کمکش کنم. هر وقت به سمت افکار منفی می‌رود تشر می‌زنم و می‌گویم بیا آنجا جای خوبی نیست تاریک است جنگل است بروی گم می‌شوی ها! بعد او هم می‌آید ولی دو ثانیه بعد از خانه‌ی فلان بازیگر در کشور شما سر در می‌آورد. چه کنم دیگر بازیگوش است. ولی باز هم می‌گویم می‌شود تربیتش کرد اگر برایش زمان گذاشت.

باید یاد داد به مغز و از تربیتش خسته نشد.  ذره ذره باید دستش را گرفت و برگرداندش سر کار و مجبورش کرد به کار دل بدهد. گاهی باید گوشی را خاموش کرد و در جای دیگری گذاشت که وسوسه نشود سراغش برود.

گاهی باید به دلش کار کرد و کاری که او می‌خواهد را انجام داد.

گاهی هم باید با عملمان یادش بدهیم. مثلا انجام چند کار را با هم کنار بگذاریم و روی یک کار فقط تمرکز کنیم.

خلاصه اینکه ما هم اسیر این توله سگ بازیگوش شده‌ایم که خیلی دلمان می‌خواهد یاد بگیرد کارش را کجا انجام دهد.

دوستدار شما

یک کاتب خسته از توله سگ بازیگوشش

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 15 = 22