سلام بر مخاطب همیشگی نامههایم
در نامهی هفتم برای تو از لزوم گفتن دربارهی مزیتها و جذب بیشتر مخاطب با این روش گفتم. در این نامه میخواهم روش دیگری که میتواند تو را به موفقیت در تبلیغ نویسی برساند، حرف بزنم.
ناتاشا جعفری مؤسس سایت رایتینا که در نامهی قبل هم با هم دربارهاش حرف زدیم، با یک آزمایش که سالها قبل انجام شده بود این روش را توضیح داد.
او گفت سالها قبل تعدای از دانشمندان برای آزمایش موضوعی وارد صفی شدند که مردم منتظر بودند نوبتشان شود تا کپی بگیرند.
دانشمندان فردی را بدون ایستادن در صف فرستادند تا واکنش مردم را بررسی کنند.
در حالت اول فرد گفت:« من پنچ تا صفحه کپی دارم میشه برام بگیرید؟»
دفعهی دوم گفت:« من پنج تا صفحه کپی دارم میشه برام بگیرید چون میخوام کپی بگیرم!»
دفعهی سوم گفت:« من پنج تا صفحه کپی دارم میشه برام بگیرید چون مادرم مریضه و عجله دارم.»
فکر میکنی مردم در هر کدام از این حالتها چه واکنشی نشان دادند؟
در حالت اول طبیعی بود که داد و فریاد راه انداختند و اعتراض کردند که ما ساعتها در صف ایستادند و به فرد تذکر دادند که باید در صف بایستد.
در حالت سوم هم دلشان به درد آمدهاند و به فرد اجازه دادند کارش را انجام دهد.
اتفاق عجیب در حالت دوم افتاد. ما توقع داریم کسانی که در صف هستند بگویند ما هم میخواهیم کپی بگیرم و رفتار اول را در پیش بگیرند اما آنها رفتار سوم را در پیش گرفتهاند به فرد اجازه دادند کارش را انجام بدهد!
چرا؟ چون او برای انجام کارش دلیل داشته و از کلمهی «چون» استفاده کرده بود. افراد منتظر تا کلمهی چون را شنیدهاند و فهمیدند او دلیل دارد- هر چند دلیلش هم خیلی مسخره است- به کارش اعتراضی نکردند.
به این میگویند تکنیک دلیل موجه. این تکتینک در کپی رایتینگ نیز مؤثر است.
وقتی در عنوان یا متن تبلیغاتیات از کلماتی مثل چون، زیرا و به دلیل اینکه یا کلماتی از این قبیل استفاده میکنی مخاطبت جذبت میشود چون حس میکند در نوشته یا صحبت تو یک دلیل موجه برای توجه او به محصولت وجود دارد.
حالا بیا به رسم چند نامهی قبل یک تمرین با هم انجام دهیم زیرا بخش عمدهی کار ما تمرین و تمرین و باز هم تمرین است.
فرض کن یک آموزش آنلاین در مورد نحوهی پرورش گیاهان آپارتمانی تولید کردهای. چگونه میتوانی مخاطبت را توجیه کنی این آموزش را بخرد؟
میتوانی بگویی:
من این محصول رو به شما پیشنهاد میکنم چون بهتون یاد میده چطور توی محیط کوچیک آپارتمونتون یه گلخونهی بزرگ داشته باشید.
یا
این محصول قطعاً به دردتون میخوره به دلیل اینکه به شما یاد میده چطور تو آپارتمونتون گل پرورش بدید.
باز هم میگویم این جملات پیشنهادی است و تو میتوانی جملات بهتری برای این تمرین بنویسی.
بحث امروز تمام شد. اما یک کار مهم مانده و آن چه کاری است؟ خواندن جملات کوتاه. کاری که دیوید اگیلوی قبل از نوشتن متن تبلیغاتی انجام میداده.
با تلاش برای رسیدن به غیرممکن میتوان به عالیترین سطح ممکن رسید.
آگوسا استریندبرگ
آیا زندگی را دوست داری؟ پس وقت را تلف نکن. زیرا این همان چیزی است که زندگی از آن تشکیل شده است.
بنجامین فرانکلین
حتی از کوچکترین موفقیتها خشنود باش و فکر کن که حتی چنین نتیجهای ناچیز نیست.
مارکوس اورلیوس
بگذارید رازی را برایتان بگویم که مرا به هدفم رهنمون شد: توانایی من فقط در پشتکارم نفهته است.
لویی پاستور
با آرزوی پشتکار زیاد در کارت
مهدیس
نامهی هفتم:
یک پاسخ