درود هفتم بر تو

امیدوارم نامه‌ی ششم به دستت رسیده باشد. در نامه‌ی قبل از پرسونای هدف با هم صحبت کردیم. تعریفی از پرسونا برایت نوشتم و تمرینی حل کردیم.

در این نامه می‌خواهم به یکی دیگر از نکاتی که اگر آن را در تبلیغ نویسی رعایت کنی به موفقیت بیشتری می‌‎رسی، اشاره کنم.

این نکته در سایت رایتینا توسط خانم ناتاشا جعفری نوشته شده بود. پیشنهاد می‌کنم حتماً سری به سایتشان بزنی چون قطعاً نکات خوبی در آنجا دستگیرت خواهد شد.

من هم تلاش می‌کنم تا آنجا که بتوانم خلاصه‌ی نکات را برایت در این نامه‌ها بنویسم. این نکته برای خودم خیلی جالب بود چون هزاران تبلیغ یادم افتاد که بر اثر رعایت نکردن همین یک نکته ضررهای زیادی به محصول وارد کرده‌اند.

ببین مشتری محصول بیشتر اوقات در لحظه‌ی اول به دنبال این نیست که محصول تو چه ویژگی‌ای دارد بلکه به دنبال این است که محصولِ تو چه چیزی به او می‌رساند.

اینکه محصول تو چه ویژگی دارد در نگاه اول برای مخاطب تو چندان اهمیتی ندارد. این یک واقعیت است.

مثلاً قرار است تو یک پکیج آموزشی بخری در لحظه‌ی اول برایت چه چیزی مهم است؟اینکه این پکیج چه چیزی به تو یاد می‌دهد یا اینکه این پکیج چند قسمتی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشخص است برایت مهم است این پکیج چه به تو یاد می‌دهد. پس اگر قرار باشد در تیتر یا اوایل متن تبلیغ حرفی بزنی؛آن حرف بهتر است در مورد سودی باشد که به مشتری برسد.

مثلاً در تبلیغ یکی از طرح‌های بانک، تبلیغ نویس می‌نویسد:

« با این طرح فرصتی ممتاز برای خرید خانه بدست می‌آورید.»

با طرح این بانک چه چیزی به مخاطب می‌رسد؟ فرصتی برای خرید خانه.

به این شکل کسی که این تبلیغ را می‌خواند جوابی برای سؤال «چه چیزی به من می‌رسد؟» در ذهنش نقش می‌بیند.

حالا بیا یک تمرین با هم حل کنیم. منبع این تمرین هم ذهن خلاق ناتاشا جعفری و سایت پرمحتوایشان است.

« برای معرفی یک محصول جدید و خلاقانه آبیاری گیاهان در زمان عدم حضور خانواده در خانه متنی جذاب بنویسید.»

با توجه به حرف‌هایی که زده شد حالا باید برای شروع بر روی مزیت و چیزی که با خرید این محصول به مخاطب می‌رسد، بپردازیم و بعد فرصت داریم در متن اصلی ویژگی محصول را بگوییم.

می‌توانیم با این فکر شروع کنیم که تا به حال چند گل و گیاه گران قیمت در خانه‌ها بخاطر اینکه خانواده حضور نداشتند، خشک شده؟

پس خشک نشدن گل‌های باارزش مشتری چیزی است که با خرید محصول به او می‌رسد.

به ذهن من رسید این شکلی بنویسم:

در نبود شما ما مراقبیم گیاهان باارزشتان هستیم تا خشک نشوند.

یا

این محصول در نبود شما به گل و گیاهان آب می‌دهد.

و بعد در ادامه به ویژگی برسم.

به همین شکل ساده. البته این جوابی بود که من برای این تمرین در آستین داشتم. تو هم می‌توانی از آستینت جواب دیگری دربیاوری!

بحث این نامه هم تمام شد اما حرف‌های من نه.

دیروز در یکی از پست‌های استاد شاهین کلانتری این نکته به نظرم جذاب آمد که که دیوید اگیلوی تبلیغ نویس معروف قبل از نوشتن تبلیغ‌ها جمله کوتاه می‌خوانده . به ذهنم رسید در این نامه هم با کمک همان پست، چند جمله کوتاه برای تو بنویسم. با خواندن این جملات ذهنمان برای نوشتن تیتر و عناوین و جملاتی که مخاطب رُبا(!) هستند، آماده می‌شود.

۱٫هر جا عشق بزرگی هست، معجزات بزرگی اتفاق می‌افتد. ویلا کاتر

۲٫کوشش و تلاش تنها پادزهر افسردگی، اضطراب، فشارهای عصبی، وحشت، نگرانی و احساس گناه و البته بی تحرکی است.وین دایر

۳٫آموزش عنصری افزوده بر زندگی نیست، خود زندگی‌ است.رامین جهانبگلو

۴٫وقتی امروز را قربانی می‌کنی، آینده را هم می‌کشی. داوود ملکی

و جمله‌ای که خیلی دوستش داشتم برای حسن ختام این نامه:

اراده کنید جزو بهترین‌ها شوید. وقتی در حیطه‌ی کاری خود یکی از بهترین‌ها شوید پول خود به خود به سوی شما سرازیر خواهد شد. دان میچل

با آرزوی بهترین شدن در حیطه کاریت

مهدیس

نامه‌ی ششم:

مخاطبت شش ساله است یا شصت ساله؟

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

42 − = 37