سلام بر دوست عزیزتر از جانم

در نامه‌ی قبل از تبلیغات و شاخه‌های مختلفش حرف زدیم.در این نامه می‌خواهم برایت از این بگویم که چطور می‌شود یک متن تبلیغاتی خوب نوشت.

یکی از اهداف نوشتن یک تبلیغ جلب توجه مشتری برای خرید محصول است. تبلیغ نویس باید تبلیغ را طوری بنویسد که مشتری در نگاه اول جذبش شود. از آنجایی که در پانزده سال اخیر تبلیغات به شکل باور نکردنی رشد کرده است،ما فقط پنج ثانیه فرصت داریم تا روی مخاطب تأثیر بگذاریم. اثر نخستینی که روی مخاطب می‌گذاریم خیلی مهم است. همین اثر است که باعث می‌شود تبلیغ ما رد یا خوانده شود. از آنجایی که فرصت ما برای جذب مخاطب کم است پس باید عنوانی بنویسیم که بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشد.

دیوید اگیلوی تبلیغ نویس معروف و خالق کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی می‌گوید:

عنوان، مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین عامل یک تبلیغ است. تلگرافی است که خواننده با مشاهده‌ی آن مصمم به خواندن متن می‌شود. به طور متوسط تعداد افرادی که عنوان را می‌خوانند پنج برابر خوانندگان متن است. زمانی که عنوان خود را می‌نویسید،در واقع هشتاد سنت از یک دلار خود را خرج کرده‌اید و اگر در استفاده از عنوان تبلیغ خود،موفق به فروش کالا نشده‌اید هشتاد درصد پول مشتری خود را به هدر داده‌اید.

می‌بینی؟عنوان بخش مهمی از نوشتن یک تبلیغ و گاهی خود تبلیغ است. حالا بیا با هم بررسی کنیم چطور می‌شود یک عنوان خوب جهت جلب توجه افراد نوشت.

تو می‌توانی دست بر روی علایق شخصی افراد بگذاری. با این کار عنوانت توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند.

فرض کن تو در حوزه‌ی آموزش‌های مربوط به تولید محتوا کار می‌کنی و می‌خواهی یکی از پکیج‌هایی که به تازگی طراحی کردی بفروشی. می‌توانی عنوانت را اینطور طراحی کنی:

به محتوایتان فرصت دیده شدن شدن بدهید.

خیلی از افرادی که کار تولید محتوا انجام می‌دهند، محتوایشان را دوست دارند و دلشان می‌خواهد بیشتر دیده و خوانده شوند. از این تبلیغ می‌توانیم برای گفتن تأثیر سئو یا حتی داستان سرایی در رشد یک محتوا استفاده کنیم.

یا اینکه با دادن اطلاعات به مخاطبانت، جذبشان کنی.

عناوینی که وظیفه را به عهده می‌گیرند از واژگان تازه،کشف،معرفی،اعلام،اکنون،بالاخره و به تازگی وارد شده است استفاده می‌کنند.

اگر عنوان تبلیغ اول جواب ندهد می‌توانی بگویی:

اکنون زمان این است که با داستان سرایی محتوایت دیده شود.

تو با این عنوان به مخاطبت می‌گویی که داستان سرایی باعث جذب افراد می‌شود. این یعنی به او اطلاعاتی داده‌ای.

دقت کن که کلماتی مثل رایگان،چگونه،چرا،فروش،سریع،معامله،آخرین فرصت،تعیین،نتایج،به اثبات رسیده و ذخیره کردن هم می‌توانند تو را برای رسیدن به یک تبلیغ تأثیر گذار یاری کنند.

نوع دیگر و آخرین نوع از عناوینی که برای جلب توجه به کار می‌روند عنوانهایی هستند که به مخاطب نوید اطلاعات جدید می‌دهند.

در این نوع می‌توانی بگویی

راهکاری جدید برای رشد در دنیای محتوا

تو در این نوع عنوان به مخاطبت می‌گویی اطلاعات جدیدی که به او خواهی داد باعث می‌شود او در دنیای پر از محتوا رشد کند.

ابن سه روش فقط بخش کوچکی از دنیای عنوان نویسی است. قطعاً تمرینهای بیشتر و نوشتن عنوان‌های خلاقانه‌تر باعث می‌شود هر دو ما رشد خودمان را بعد از مدتی ببینیم. قبل از خداحافظی یک تمرین برایت دارم.

این تمرین را از سایت شاهین کلانتری برداشتم و فکر می‌کنم بسیار مؤثر باشد. تمرین به این شکل است که ما باید تعاریف خلاقانه‌ای از کپی رایتینگ ارائه کنیم. اولین تعریفی که به ذهنم من رسید این است:

« کپی رایتینگ یعنی:پولساز شدن کلمات!»

حالا نوبت توست در نامه‌ی بعدی برای من در رابطه با این تعریف بنویس و خودت هم تعریفی ارائه کن.

باز هم برایت خواهم نوشت.

ارادتمندت

مهدیس

نامه‌ی اول:

https://mahdisgousheh.ir/1275/%d8%ae%d9%88%d8%b4%d9%85-%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%af/

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

46 + = 49